Eerste bericht uit t koude maar zonnige noorden - Reisverslag uit Sandefjord, Noorwegen van Marieke Kromhout - WaarBenJij.nu Eerste bericht uit t koude maar zonnige noorden - Reisverslag uit Sandefjord, Noorwegen van Marieke Kromhout - WaarBenJij.nu

Eerste bericht uit t koude maar zonnige noorden

Door: Marieke

Blijf op de hoogte en volg Marieke

12 April 2010 | Noorwegen, Sandefjord

Jawel, nog geen week thuis en alweer de hort op! Het is inderdaad een beetje kort dag, maar het was even niet anders.
Het originele plan was om vanaf april tot september met Avi, een man uit Israel die in de zomermaanden met een marktkraampje Noorwegen rondtrekt, de markten hier af te gaan, van noord naar west. Maar zoals wel vaker waren de plannen ondertussen gewijzigd. Hij had een of ander nieuw product besteld wat ie eerst wilde uitproberen (hoe het zou vallen bij het Vikingvolkje hier)om daarna te bekijken hoeveel ie uiteindelijk voor de echte zomer wilde bestellen. Dus ben ik nu, al het goed is, hier voor 2 weken, in mei weer thuis en als het bevalt in juni en juli weer mee. Maar goed, dat is nog 1,5 maand verder ;-)
Het begon allemaal op een dinsdagmiddag..
Ik zou eerst opgehaald worden door Avi met zn busje, maar maandagavond hoorde ik van hm dat ik toch beter met de trein naar groningen kon komen, waar ie op dit moment bij een vriend verbleef en zn busje in orde aan het maken was. Hij had nl. pas een nieuwe en die moest nog even aangepast worden op het feit dat er 2 mensen in zouden gaan *wonen*. Kwam mij wel goed uit, kon ik op mn gemakkie dinsdagochtend mn tas pakken, aangezien er tijdens het weekend natuurlijk totaal NIKS aan gedaan was. Gelukkig had ik bijna niks nodig uit mn backpack. had die woensdagnacht wel meteen uitgepakt maar dat was dan ook alles.
Eenmaal aangekomen in Groningen werd ik opgehaald door Avi op het station en zijn we naar Wim gereden, een vriend van hm, waar we, dacht ik toen nog, een nachtje zouden blijven en de volgende dag richting Noorwegen zouden vertrekken. Nou dat ene nachtje werden er dus 3! Eerst was het busje nog niet klaar, toen moest er nog wat koopwaar ergens gehaald worden en toen zei ie dat het beter was als we na het weekend zouden beginnen met werken omdat het anders meteen zo druk zou zijn voor mij en het moeilijk uitleggen was.
Nouja, het was mooi weer en ik had een fiets tot mn beschikking,en het centrum van groningen was maar 20 minuutjes fietsen dus ik had niet echt klagen, behalve dan dat ik dus de hele tijd zat te wachten (wat ik HAAT!!)tot er een keer wat zou gebeuren. Ondertussen was het water ook nog eens afgesloten omdat er iets mis was gegaan met de rekening! 1 dagje niet douchen gaat nog wel maar toen we de 2e dag nog niet vertrokken ben ik maar met een emmer regenwater richting de douche vertrokken. Bedacht me maar dat als je eenmaal uit de randstad bent de lucht en daamee het regenwater vast niet zo vies is :s Koud bleef het helaas wel, maar ja, als je 's nachts in een gletsjerwater-meer kan zwemmen moet je nu ook niet mekken, jatoch?
Anywayz, donderdagavond kwam Avi dan terug van inkopen met de melding dat ie wel erge nekpijn had en niet wist of het wel handig was als ie zo ging rijden. Aangezien ik het onderhand aardig zat aan het worden was bleef ik maar een beetje herhalen dat ie gewoon heul veul tijgerbalsem moest smeren en de hele tijd een sjaal moest dragen, dan ging het vast wel over..Half overtuigd heeft ie toen nog de hele avond aan zn busje getimmerd en gedaan en toen was het om 1 uur 's nachts dan eindelijk zover, we vertrokken!We zouden richting Denemarken rijden en dan om 12 uur 's middags de boot naar Noorwegen nemen, maar aangezien rond vijf uur 's ochtends Avi echt te moe was om verder te gaan zijn we net over de grens Duitsland/Denemarken (hij wilde niet in Duitsland stoppen, heel apart ;-)
bij een benzinepomp gestopt waar ze ook douches enzo hadden, en daar kamp opgemaakt. Ik had ons hele slaapverblijfje nog niet gezien en was dan ook n beetje onaangenaam verrast bij het eerste aanzicht ervan. Bleek dus dat we met zn 2en op 1 matras slapen! Ik wist wel dat het krappies zou worden maar niet ZO krap! Meteen vlogen er alweer accute vluchtplannen voor de volgende dag door mn hoofd maar goed, het was 5 uur 's ochtends en ik was moe, dus heb me maar in mn deken gerold en me zo ongeveer met mn wang tegen de wand aangeplakt, oordoppen ingedaan en ben gelukkig na 20 minuten piekeren en doen in slaap gevallen.
De volgende dag dacht ik er gelukkig wat minder panisch over, maar helemaal blij was ik nog niet echt. het was koud, bewolkt, het waaide en heb op die parkeerplaats nog 3 uur moeten wachten eer we konden vertrekken,omdat er wederom nog van alles aan dat k*%#¤ busje gedaan moest worden! Onderweg op een parkeerplaats nog gestopt om een bakkie te doen waarbij we erachter kwamen dat de watertank (voor het koken enz.) lekte waardoor we alle zooi in het busje dus buiten moesten zetten om te drogen, voelde me net zo'n op de vlucht geslagen Roemeen! Veel spul zoals eten, pannen ed. zit in kartonnen dozen en als je dan ook nog eens een matras erbij ziet en 2 grote tassen met dekens dan heb je dus n lekker plaatje..Al met al was ik die dag dus niet zo blij
Maarrrr, gelukkig veranderde dat de volgende morgen! We hadden op een parkeerplaats overnacht vlakbij de ferry, bij een hotel waar we electriciteit konden tappen wat betekende dat we de electrische deken konden gebruiken, wat focking veel scheelt kan ik je wel vertellen! Werd dus al iets blijer wakker omdat ik mn tenen dit keer nog kon voelen en al helemaal omdat de zon scheen tegen een strakblauwe hemel:D
Eerst even naar een plek gereden waar we in de zon konden staan en toen ontbijt gemaakt. Van dat te gaan is het tot nu toe een grote kampeertrip. je rijdt n stukje, haalt je zooi uit t busje zodat je bij het ieniemienie aanrechtje kan, maakt je shit klaar en eet het lekker in het zonnetje buiten op.
En daarna de ferry opgereden, op weg naar Noorwegen!
Na vier uurtjes waren we er dan, het beloofde land hehehe
Op zich tot nu toe vrij weinig gedaan, we zijn naar Sandefjord gereden, een plaatsje vlakbij het aankomstpunt met de ferry, omdat ie daar in een schuur alle zooi heeft staan die ie wil verkopen en daar al 2 dagen mee bezig is om het te sorteren en in het busje te proppen.
maar ik geloof dat we vanaf morgen dan echt op weg gaan. Wat ik wel hoop, want alhoewel de omgeving superchill is (soort platteland met bos en een meer aan de overkant van de weg) ben ik het rondhangen nu wel n beetje zat. Qua leefoppervlakte wen je gelukkig wel snel aan het feit dat die er vrijwel niet is,alleen die constante ZOOI overal!Ja, weet dat het raar klinkt uit mijn mond maar word soms n BEETJE moedeloos bij de aanblik van die tientallen plastic zakjes met DINGETJES erin. Geen idee watvoor nut en of het sowieso nut heeft wat er dan inzit, maar goed, dat zwerft dus overal en nergens.
Maar goed, als het goed is gaan we morgen dus echt aan de slag. Ben benieuwd want hij heeft echt uberUBERveel shit bij zich waarvan ik me afvraag waar je dat: 1. kwijt moet en en 2. aan wie, want er zitten wel coole dingen bij maar ook aardig wat *gedateerde* goedjes..
Anywayz, ik hou jullie, zoals altijd, op de hoogte!

  • 12 April 2010 - 15:29

    Joor:

    hey mar,

    ben je nog steeds de hele maand mei thuis of kom je later terug omdat je zoveel vertraging hebt opgelopen op de heenweg?
    succes met kramperen.
    grtz Joor

  • 12 April 2010 - 15:43

    Ros:

    uhhhh schat,zullen we volgend jaar maar gewoon gezellig met de camper op pad gaan? ha ha fijne trip... Xxx

  • 12 April 2010 - 17:20

    Tinus:

    hahaha ik zie t helemaal voor me met zo'n ieniemieniebusje en 10 kuub losse zooi, ik zou GILLEND gek worden!!! En lekker knus hoor, met die gozer op een 1persoonsmatras.. Of is t wel wat en wordt 't misschien nog wel heeel gezellig???

  • 12 April 2010 - 20:22

    Broer:

    eh...yikes ende BAREUH!...
    Het is dat je nog geen 30 bent want anders had ik gezegd dat je hier nu toch wel een beetje te oud voor bent.
    Edoch: zet 'm op en laat die selling skills maar eens flink wapperen!

  • 14 April 2010 - 11:38

    Linda:

    Hay lekker ding!! Nou ik ben zelf net vers van de pers terug uit Brasil! En ik wil nu alweer terug.. het was echt supergaaf... Dus het wordt ws binnenkort maar weer eens baan opzeggen.. ha ha.. Heel veel plezier daar in het hoge Noorden met alle prullaria... XXX

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Noorwegen, Sandefjord

Marieke

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 207
Totaal aantal bezoekers 67537

Voorgaande reizen:

20 Maart 2014 - 11 Juni 2014

Alaska!

22 December 2013 - 10 Januari 2014

op avontuur naar Indonesie!

16 November 2010 - 03 April 2011

Overwinteringstrip

05 Januari 2010 - 29 Maart 2010

Patty en Marieke op expeditie!

01 Juli 2008 - 04 November 2008

Mijn eerste reis

08 April 2010 - 30 November -0001

Roadtripje door Noorwegen

Landen bezocht: