yo-ho to YOHO! - Reisverslag uit Lake Louise, Canada van Marieke Kromhout - WaarBenJij.nu yo-ho to YOHO! - Reisverslag uit Lake Louise, Canada van Marieke Kromhout - WaarBenJij.nu

yo-ho to YOHO!

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Marieke

18 Juli 2008 | Canada, Lake Louise

Woensdagochtend dan eindelijk ECHT aan mn tour begonne. Ik reis nu rond met een busmaatschappijtje die Moose Network heet. Dat zijn kleine bussen die verschillenden tours hebben door heel Canada. t relaxte eraan is dat je bij je hostel opgepikt woprdt, t goedkoper is dan de normale bus nemen, iedereen hetzelfde aan t doen is als jij en t erg gezellig is, ook met die chauffeurs. en ze stoppen onderweg ook nog es bij coole dingen.
De eerste dag uitgestapt bij lake louise (half uurtje van Banff) want moest vandaaruit naar Yoho park. Had voor deze gelegenheid mn Baloog-Fanwear (voor de kenners ;-)
bestempeld tot lucky charm en dat kwam helemaal goed want werd binnen no time opgepikt en gedropt voor mn hostel. dat was mooi want t hostel was nl. echt in the middle of nowhere! geen electriciteit of telefoon, alleen ging daar op propaangas. Maar het was echt een superlocatie hoor, vanuit mn bedje kon ik de Takakkaw Falls zien, gletsjerwaterval die tegenover het hostel naar beneden denderde, en de man die dat hostel runde (een ouwe dkke grijsaard met een knipperlicht-ogen-tic) was echt superaardig, kwam me toedekken met dekentjes als ik op de veranda zat, heb 2 avonden lang slap met hm zitten taaien over van alles en nog wat.
Anyway, kwam daar aan en heb meteen maar even een hike ingezet van 2,5 uur (lees: 3 kwartier steil omhoog, uurtje normaal lopen en terugweg weer steil omlaag)naar Yoho Lake. En t was echt GRUWELIJK mooi! t uitzicht bezorgde me dit x echt kippevel. Je liep zeg maar op een bospad maar heel hoog, dus je zag de gletsjertoppen heel goed. het meer, wat dus ook op die hoogte lag, wat eigenlijk wel vaag is maar goed, was ook echt supermooi. omdat vaak het water van de gletsjers komt, hebben ze een soort diepturqoise kleur, want van die gletsjers komen n soort steentjes mee wat die kleur verzoorzaakt. t is me al n paar x uitgelegd maar elke x vergeet ik weer hoe t nou precies zit. ff Google' en dus maar he
Toen ik 's middags aankwam was ik de enige (!) maar later kwamen er al meer mensjes, waaronder een Nederlands stel,n Oostenrijks ouder paar en n groepje Amerikaanse vrouwtjes. Ik zat al te denken, neee, geen Amerikanen, maar ze waren wel lache, lagen ook allemaal op " mijn" kamer dus was nog eigenlijk wel gezellig. Voor de rest ;s avonds erg chill zitten praten met die Nederlanders en die hostelman en een van die USA-vrouwtjes. Aangezien t hostel Whiskey Jack heette maar meteen die avond de fles Jack die toevallig in mn tas zat opgemaakt. Beter dan t in je eentje op te slobberen, ja toooooch?

De volgende dag stond er een vette hike op de planning. Plan was om eerst weer een heel stuk steil omhoog te klauteren en nu tot aan de rand waar t ijs op de bergen begint (hike heette ook Iceline) en dan door te lopen naar een waterval. Bij elkaar 23 kilometer. KLinkt wel te doen, maar als je bedenkt dat je ongeveer 2,5 x zolang doet over n afstand als dat je dat in NL doet, is t n beste missie..
Was t echter helemaal waard. 's Ochtends was het echt heel erg mooi om de ochtendzon over de bergen te zien komen,onbeschrijfelijk..Het had 's nachts gevroren (kan je nagaan hoe hoog dat hele gebiedje al niet al zat) dus was t best koud, maar dat was binnen n kwartier opgelost, ging KAPOT! maar goed, je bent op missie, dus vooruit met de berggeit. Eenmaal t begroeide gedeelte achter me gelaten kwam ik op het rotsachtioge gedeelte aan (bijna aan de top). Het was echt een grote rotsblokformatie. dus was n paar x het pad kwijt, maar daar hadden ze (geen id wie maar ik ben de dankbaar )wat op gevonden door torentjes te maken van stenen langs t pad. Dus dat ging allemaal goed. Hoe hoger ik kwam hoe mooier het uitzicht op de gletsjers aan de overkant van de rivier die beneden stroomde, werd. Die bergen blijven gewoon echt superindrukwekkend. Ik zag nu ook de top van de gletsjer waar die Takakkaw waterval uitstroomde, echt cool!
Na 2 uur ging het pad weer naar beneden en begon opeens een hele strook felgroen dennebos, echt heel apart en ook weer uber-ubermooi. Onderweg kwam ik verschillende watervallen, bulderende rivieren en meren tegen, echt heel afwisselend.Eind van de trip was de Twin Falls, 2 watervallen naast elkaar. Die had ik uiteindelijk na 4 uur bereikt. heb toen mn schoenen uitgetrokken en mn arme overbelaste voetjes even lekker in het 9 graden koude water gehangen, was erg verfrissend..Na die pauze bedacht ik me dat ik via n andere weg wel weer naar beneden kon gaan
EN TOEN GING HET FOUT
Had n beteje n algemene kaart bij me waar niet alle trails opstonden maar ik wist (nouja, d8 dat dus) waar ik heenwilde. Toen ben ik dus n trail gaan volgen die heel steil naar boven ging en uiteindelijk zou leiden naar de top van die hele bergrug/kam weet ik veel wat. Ik had wel al n bruin vermoeden toen ik las dat het de whaleback trail heette, maar ja, vermoeden was toch niet echt donkerbruin dus ben maar gaan lopen. Wat dus hel was, het liep zigzaggend steil naar boven, en toen begon het nog te regenen ook. Gelukkig zag ik redelijk op tijd waar het heen zou leiden en ben toen maar omgekeerd. wat maar goed was ook want al snel daarna begon het te omweren! bovenop n berg lopen is dan niet zo handig. Niet dat ik op dat moment zo top bezig was want Mien Mountaingoat liep dus were op een rotsig gedeelte zonder bomen of wat om dr heen.
gelukkig komt na regen zonneschijn en zo ook hier. Liep toen alweer in het bosgedeelte en de regen had t er eigenlijk alleen maar mooier op gemaakt. Alles glinsterde en druppelde na, en het pad wat ik toen was ingeslagen was goed onderhouden, dus hoefde niet door bushy modderpaadjes te waden.
Uiteindelijk kwam ik na iets van 8,5 uur weer terug bij t hostel aan, stiekem best wel wrakkig, maar wel blij dat ik t had gedaan.
wel lekker dat ik veel van dit soort dingen onderschat (net als die hike from hell vorig jaar in Nieuw Zeeland), dan doe je ze toch veel eerder.
Vandaag namelijk met dat Nederlandse stel naar Emerald Lake gegaan met t plan om het meer rond te lopen en n " kleine" trail erbij te doen, wat dus resulteerde in WEER een stuk steil omhoog klimmen! Vervloekte mezelf natuurlijk weer, maar goed, als je dan naar beneden gaat gaat t eigenlijk wel weer.
Toen we dat hadden gedaan zijn we ergens wat gaan eten en drinken en ben ik weer terug gana liften naar Lake Louise waar ik WEER hetzelfde deed en n wandeling begon die weer es resulteerde in n beste klim. En er zijn ook nog es wat beren gesignaleerd hier dus liep ook nog es niet helemaal lekker in mn uppie in dat bos. Zag bijna letterlijk allerlei beren op de weg..Ga morgen eerst maar es wat bearspray halen, soort traangas voor beren, zal in ieder geval dan wat lekkerder lopen! (en moeders weer wat lekkerder slapen denk ;-)
Morgen dus weer nwe avonturen van deze Happy Hikester!!

  • 19 Juli 2008 - 10:13

    Linda!!:

    Hay wijffie!!

    Ik ben zelfs bezorgd!! Kijk je wel uit dat je niet valt, uitglijd of word aangevallen.. My god, ik zie je al lopen daar. Zo goed voorbereid en well equiped... Maar het is wel waar, dit levert wel de beste verhalen op! Maar doe maar wel voorzichtig en koop die bearspray! Btw foto's op hyves zijn cool.. Maar verwacht na dit verhaal uiteraard betere!! Liefs Linda XX

  • 20 Juli 2008 - 09:25

    Ap:

    ey party poeper hoe is het nou ! ga je je een beetje gedragen daar ! ik heb ook nog family wonen daar ! dus als je nog een slaap plek zoekt in toronto moet je maar ff mailen ! komt het helemaal goed ! greetz x en have fun

  • 21 Juli 2008 - 09:59

    Willeke:

    nounou jij maakt nog wat mee,nou gelukkig ben je niet door de bliksem getroffen!
    lijkt me wel erg mooi daarzo als ik je verhaal mag geloven!

  • 22 Juli 2008 - 11:25

    De Das:

    het was een lang stuk lezen.maar ik heb het met bewondering gelezen.kijk je wel uit daar met die mooie bergen.
    dikke knuffel

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Canada, Lake Louise

Marieke

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 85
Totaal aantal bezoekers 67558

Voorgaande reizen:

20 Maart 2014 - 11 Juni 2014

Alaska!

22 December 2013 - 10 Januari 2014

op avontuur naar Indonesie!

16 November 2010 - 03 April 2011

Overwinteringstrip

05 Januari 2010 - 29 Maart 2010

Patty en Marieke op expeditie!

01 Juli 2008 - 04 November 2008

Mijn eerste reis

08 April 2010 - 30 November -0001

Roadtripje door Noorwegen

Landen bezocht: