op safari - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Marieke Kromhout - WaarBenJij.nu op safari - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Marieke Kromhout - WaarBenJij.nu

op safari

Door: Marieke

Blijf op de hoogte en volg Marieke

13 Maart 2011 | Zuid-Afrika, Pretoria

Nou de camper ligt alweer in de prak hoor! Maar laat ik bij t begin beginnen..
Zaterdagavond was de avond van de hereniging, hoihoihoi! Ikzelf had zaterdag n liftje naar Nelspruit geregeld waarvandaan ik weer n busje naar Johannesburg kon nemen, naar t hostel waar de maides 's avonds ook heen zijn gekomen. Nou weer helemaal blij :D
Volgende dag lekker niks gedaan, nouja, ik dan, de rest is heel cultureel naar het Apartheidsmuseum gegaan. Carin al kotsend, want die begon de hele trip al goed met het meenemen van dr vaders buikgriep :s De rest houdt nu ook hun hart vast aangezien het natuurlijk (letterlijk) zo besmettelijk als de pest is..
Anyway, de dag erna gingen Linda,Pat en ik ons campertje ophalen. We verwachtten n ieniemienie vouwkastje maar t viel alles mee, zo op t oog. Na n korte uitleg over hoe alles werkte (of beter gezegd, hoe alles BEHOORDE te werken) zijn we met horten en stoten op weg naar t Kruger Park gegaan. Nou meteen dus achter gekomen dat wat iedereen al zei ook echt waar is, die afstanden zijn toch langer dan op de kaart lijkt. Meteen regel 1 dus al overschreden (nooit in t donker rijden) en 3x de verkeerde afslag genomen maarrrr, de eerste camping gehaald, veilig en wel :D
En toen moesten we even nadenken hoe alles ook alweer werkte..Ik werd al ge-electrocuteerd toen ik naar binnen wilde en de accu voor de electriciteit bleek opeens leeg waardoor we niks aan konden zetten dus ook de airco niet waardoor t wel heul erg warm was en t campertje toch kleiner leek dan in de eerste instantie gedacht was, maar, we hebben ons eerste dineetje al zwetend boven het 2-pittertje in elkaar kunnen draaien en de eerste nacht overleefd. En de volgende dag dan echt op naar t Kruger Park!
t Park die dag bereikt maar niet zonder kleerscheuren..We waren net Pat aan t complimenteren dat ze zo goed reed tot we de weg gingen vragen bij n shopping mall en we moesten draaien bij n overdekte parkeerplaats. Gelukkig kwamen we al zachtjes aanrijden dus we knalden niet al te hard tegen de paal aan die aan de bovenkant hing, maar de klap was toch hard genoeg om de linkerbovenkant van ons rijdende huis te scheuren! (dacht eerst dat t allemaal wel meeviel maar dat kwam omdat ik niet de goeie kant opkeek). Gelukkig zei Linda er vrijwel meteen bij dat we all risk verzekerd waren dus we konden snel beginnen met keihard te lachen. De parkeerneger keek ons al n beetje vaag aan, maar misschien kwam dat ook omdat er ook n deuk in hun paal zat. Alhoewel die op n andere plek zat dan waar ons dak er tegenaan was geknalt, zijn we hm toch voor de zekerheid maar snel gesmeerd, je weet maar nooit hier!
Vlak voor we Kruger ingingen zijn we nog even gestopt om te tanken en de ducktape plus wat plastic zakken erbij te pakken om het gat te dichten, want we zagen in de verte toch wel wat donkere wolkjes komen..Nou al met al zag het er toch aardig veilig en droog uit (zie foto's) dus konden we weer doorkarren. Rond ongeveer elven gearriveerd bij t park en vanaf toen was t full blast wildlife spotten! Eerste uur niks gezien waardoor t moraal natuurlijk meteen daalde; mensen wilden naar huis, plannen om entree geld terug te krijgen werden gesmeed,maar toen kwamen we aan bij n meer en zagen we, jawel, n oor van een nijlpaard boven t water uitsteken! Oja, en wat bokjes aan de waterkant. Maar t was genoeg om weer vol goeie moed te raken dus de tijdschriften werden weer opzij gelegd en de hoofdjes hingen de ramen weer uit! en niet voor niks want al snel spotten we n olifant, giraf, waterbuffel, neushoorn en wat andere wilde viervoetigen.
's Avonds t campertje op een van de campings daar geparkeerd en de ducktape er weer bij gepakt om de buitenkant van de scheur te dichten. Snel n campingneger geregeld die n ladder kwam brengen en de man met de hamer erbij geroepen om t dak n paar flinke tikken te geven. En aangezien ie daar toch stond kon ie ook meteen wel even t resterende gat tapen :D Bedankt buurtjeeee!
Op de camping hier en daar wat tips gekregen over waar we t beste 's ochtends leeuwen konden spotten (wat nodig was aangezien Linda al de hele dag dacht dat ze ze achter elke boom en elke grasspriet n leeuw zag en zonder n leeuwenspotting weigerde t park te verlaten) en daarna zijn we vroeg naar bed te gaan aangezien de wilde Kruger Parkbewoners erg vroeg opstaan. Kwart voor 5 eruit dus :D maar t was t waard want de leeuwen zijn gespot! En we hoefden er nogeneens zoveel voor te doen aangezien ze gewoon aan de kant van de weg lagen. De rest van de ochtend nog al spottend nog wat rondgetourt,olifantje hier, neushoorntje daar en toen t park uitgegaan richting Swaziland. Grensovergang ging soepeltjes, vooral toen Linda eenmaal doorhad dat het n ander land was ipv n andere provincie en de douanemevrouw ons vertelde dat het merk van onze camper niet "Maui" (verhuurbedrijf) was maar Mercedes.
Hier hebben we n mooie campingspot gevonden in weer n ander wild life parkje. Het kamperen gaat ons steeds beter af trouwens. Er word al nagedacht over welke plek t beste is qua schaduw en helling, al stonden we vannacht nog wel tussen de zebra-stronthopen, eentje zelfs pontificaal voor de deur waar nu dus n paar slipperafdrukken in staan. Maar we weten nu ongeveer waar alle knopjes voor zijn, hoe diep de kuilen kunnen zijn waar we doorheen rijden voordat er dingen uit de kastjes gaan vallen, wie t beste naast wie slaapt (niemand naast Linda want die heeft losse handjes in dr slaap, en niemand naast mij want ik maak herrie) dus al met al doen we t best goed met zn 5en!

• 13 Maart 2011 - 21:39

Janna:

heerlijk reisverslag weer ,hoef deze week niet naar de bieb!
    En wie was die goeie chauffeur? gelukkig goed verzekert. jullie hebben zeker genoeg beessies gezien he .prachtig
    nou de reis is pas begonnen,en geniet er maar goed van . blijf schrijven mariek (geniet ik ook ) allemaal heel veel liefs en Patty een extra kus liefs Janna