bergen bergen bergen, maar dan wit ;-) - Reisverslag uit Whataroa, Nieuw Zeeland van Marieke Kromhout - WaarBenJij.nu bergen bergen bergen, maar dan wit ;-) - Reisverslag uit Whataroa, Nieuw Zeeland van Marieke Kromhout - WaarBenJij.nu

bergen bergen bergen, maar dan wit ;-)

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Marieke

24 Maart 2007 | Nieuw Zeeland, Whataroa

vrijdag echt het meest coole tot nu toe gedaan: een gletsjerwalk. nou zou je denken, tuttuttut, n beetje rondbanjeren op n berg..MAAR, dit was toch wel andere koek!
Ik was weer es op stap met mijn Drenthse roommate, en we begonnen bij het Franz Josef centrum, waar we sokken, schoenen en van die spikes voor onder je schoenen kreeg. toen werden we met zn allen (groep van 60 man ofzo) in n bussen geladen en werden we naar het gletsjergebied gereden. Na n behoorlijk eind over rotsachtig gebied te hebben moeten banjeren, kwamen we eindelijk aan bij het gedeelte waar het ijs begon. we werden opgedeeld in kleinere groepen en moesten we onze spikes aandoen, en toen begon het avontuur. Mister guide liep voorop en hakte er flink op los met zn pikhouweel om n pad voor ons te maken, voor zover die niet al gemaakt was. ik denk dat de club nog het meest leek op n schoolreisje van de zeven dwergen, n paar met n klein houweeltje (kon je voor kiezen om die mee te nemen) en de opperdwerk met n grote. Het lopen op ijs met die dingen aan was best te doen, alhoewel ik na n tijd toch best mn knieen voelde. eerst dacht ik, nou, als dit alles is, n beetje over die ijsplaten lopen enzo, maar hoe hoger we kwamen hoe steiler sommige schotsen werden. op het laatst kwamen we 2 andere groepen tegen bij n stuk where no man had gone before...er moest dus n heel nieuw pad gehakt worden, door 3 van die mr. Guide's. Duurde echt best wel lang, dus we stonden daar n beetje vast te vriezen op zo';n ijsplateau (heb toen uit verveling maar die foto van mn stoere mounteneerschoenen gemaakt). maar goed, na 20 minuten ofzo konden we doorgaan. moesten eerst n ijsmuur overklimmen, waar hele s,malle treden in waren gehakt. gelukkig hing er wel n touw waar je je ook omhoog aan kon hijsen. daarna werd het pas echt stoer, want we moesten door n hele smalle ijsspleet. het was zo smal dat je er echt maar net aan tussendoor kon als je op zn  " krab's " liep (oja, dat heet zijwaarts). en dat een paar meter lang. toen we eindelijk die spleet doorwaren moesten we wachten, want er moest een helikopterlandplek gehouwen worden op n ijsplateau, want er was iemand gewond geraakt en die moest opgehaald worden! dat was ook wel cool, wij stonden beneden dat plateau en moesten bukken omdat je anders brokken ijs in je ogen kreeg die die wieken rond deed vliegen. Leek net of we in een of andere 911 Rescue aflevering zaten! onze gids zei dat die gast die was opgehaald alleen maar n schram had waardoor ie niet lekker verder kon lopen, maar ik geloof er niks van. volgens mij zeggen ze dat alleen maar om geen paniek te veroorzaken zodat de hele kudde berggeiten op hol slaat ofzo..
maar na dat helikoptergedoe zijn we weer gaan dalen met onze klimpartij, want het werd door al dat onverwachte gehak wel erg laat. op de terugweg kwamen we nog n opeens ontstaan meertje tegen (ijs dat gesmolten in n kuil ligt) en 2 andere Nederlandse gasten besloten om even lekker te gaan zwemmen,met Hawai ketting en al, mafkezen! uiteraard weer van die Brabo's..toen kwam er ook nog n Kea aanvliegen, das n soort berg-papagaai,(nee, geen dwerg-) daar lijkt ie in ieder geval wel op, leuk groen beestje..
na het geklim, geklauter, gespring en geglij hadden we wel n versnapering verdiend dus hop hop hop, naar de Blue Ice Bar (die Jack Daniels bar van de foto) en heb daar een supah dupah JD-coke gedronken, kan me niet herinneren dat ie ooit zo goed heeft gesmaakt..
maar om het even samen te vatten, lopen tussen en op gigantische ijsschotsen waar je, als je valt, een paar meter de diepte in kan glijden is echt supermaf. 1x was het echt n beetje scary, ik liep achter die gids en we moesten door een brede ijsspleet, maar die moest jewaidbiens doorlopen, n paar meter diepte onder je, en je voeten in kleine holtes in de ijswanden aan weerszijden. dus ik zie die gast zo hakken op wat een steuntje voor je voeten leek, maar hij hakte er n paar x op en zo viel dat brok ijs weg, de diepte in! voor hetzelfde geld zet je daar dus je voet op en val je zo n end naar benee!

nog wat feiten: die hele ijslaag is iets van 500 meter dik, en het hardste gedeelte is dat mooie blauwe ijs. dat ranzige spul wat je soms op de foto's ziet is wat rots en gesteente. en de gletsjer gaat soms voor en achteruit. de maand hiervoor was er nog n ongeluk gebeurd met gasten die de gletsjer waren opgegaan terwijl iedereen zei dat ze dat niet moesten doen. er viel n stuk schots naar beneden en of die ene was dood of zn been moest geamputeerd worden. Staan die bordjes er dus toch niet voor niets..

toen we thuiskwamen was er n mindere verassing. We kregen de melding van Wiebe dat er n raar luchtje in onze slaaphut hing, n beetje n aangebrand luchtje. Dus ik ging even op onderzoek uit, en terwijl ik dichterbij de hut kwam, zag ik dat de lampen boven mn bed brandden. dezelfde lampen als waar ik altijd mn kleren voor de volgende dag ophang...dus je raadt het al, kleren in de fik!!nouja, fik, 2 shirts smeulden aardig en mn broek was de volgende die eraan zou gaan. heb ze dus op deskundige en verantwoordelijke wijze verwijderd en gedoofd (eraf rukken en buiten flink op staan springen)n beetje n boehoe moment na zo'n ultra toffe dag, maar goed, niks wat n paar biertjes niet kan verdringen. en de lucht was na n paar uur ook grotendeels verdwenen, so no worries
PMA
(positive mental attitude, woepwoep!

• 24 Maart 2007 - 10:03

Stevo:

zo kicke klinkt vet?dat ijsschotsje lopen.
    jammer van je kleren ja hoe stom kan je zijn hahaha zou mij nooit gebeuren hahaha.
    wij zijn druk bezig met massage curses,dus maak je borts maar nat als je thuis bent voor een sublieme massage..
    greetz steef en shazzer

• 24 Maart 2007 - 10:04

Willy:

ha die mariek gaaf man die foto's,gelukkig ben je niet naar beneden gelazerd!
    maar ik had wel verwacht dat je ook wel ff ging poedelen in het water!
    xxies

• 24 Maart 2007 - 15:37

Powdah:

Hey ouwe ijsbeer,

Dat klinkt écht supervet Mariek.
    Gelukkig heb je t allemaal goed doorstaan op de glimmende gletsjer.
    Pics zijn ook supercool, ga zo door!

Nou veel plezier en de groeten van hier.

Ciao